Concurs telemàtic




ENUNCIAT DEL PROBLEMA 13

Problema "d'explicar", de 7 punts




En un quadrat  ABCD  que té la longitud del costat de 4 unitats, hem marcat un punt E del costat DA de manera que la longitud de DE és de 3 unitats..
Es pot observar en la figura següent una circumferència R tangent al costat DA, al costat AB i al segment CE.



a) Deduiu raonadament quin és el valor exacte del radi de la circumferència
R .

b) Expliqueu com es pot fer una construcció geomètrica, només amb regle i compàs (vegeu nota), de la circumferència demanada.

Nota: 
La denominació de "amb regle i compàs"  és l'expressió clàssica; el regle, no graduat!.  En aquest problema també pot entendre's com a construccció geomètrica  l'explicació de com faríeu una construcció amb el programa GeoGebra a partir de la primera figura de les que teniu a l'enunciat: se suposa el quadrat i el punt E ja coneguts, com a base de la construccció.

Naturalment si la construccció geomètrica pot servir per al raonament del valor del radi...endavant!!!
A la inversa, en canvi, si abans heu calculat el valor numèric del radi, aquest valor no es pot entendre de cap manera que serveix per a la construccció geomètrica.



Notes